📌 Exempel:
SVT, Sveriges Radio, BBC, YLE
DN, TT, Reuters, AP
Dessa har redaktionella principer, publicistiskt ansvar och granskas av andra journalister. De gör ofta en tydlig åtskillnad mellan nyhet, analys och åsikt.
📌 Exempel:
SCB (Statistiska centralbyrån)
Folkhälsomyndigheten
Skolverket, Naturvårdsverket, EU:s webbplatser
Dessa källor ger data, lagar och riktlinjer med ansvar att vara sakliga, uppdaterade och tillgängliga.
📌 Exempel:
Karolinska Institutet, Chalmers, Lunds universitet
Naturvetarna, AI Sweden, FOI, Vetenskapsrådet
De har ofta peer review-granskad kunskap och hänvisar till metoder, källor och sammanhang. Men tänk på att även forskare kan ha olika tolkningar.
📌 Exempel:
Källkritikbyrån
Metafact, Snopes, Faktiskt.se
De granskar spridda påståenden (särskilt på nätet) och ger tydlig förklaring om vad som är sant, falskt eller osäkert.
Bloggar, poddar, YouTube-kanaler utan tydlig redaktionell ansvarig
AI-genererat innehåll utan källor
Sidor som inte anger datum, författare eller kontaktuppgifter
Svar från chatt-AI (som mig!) – om vi inte dubbelkollar i andra källor
💬 Tänk på: AI låter ofta säker – även när den har fel. Lita inte blint på AI-svar, oavsett hur välformulerade de är.
Vem står bakom informationen? – privatperson, företag, myndighet, AI?
Varför är detta publicerat? – för att informera, sälja, påverka?
När publicerades det? – är det aktuellt, gammalt eller utdaterat?
På forsaai.se/kallkritik (eller via filmerna på forsaai.se/filmer) kan du hitta material om:
AI och källkritik
Hur man granskar digitala källor
Att lära unga navigera informationsflödet
Vill du att jag sätter ihop en checklista för elever eller deltagare i en studiecirkel?
Eller ett quiz med exempel på pålitliga och opålitliga källor? Jag hjälper gärna!
Du sade:
ja checklista
Assistent ForsaAI sade:
Toppen! Här kommer en pedagogisk checklista för källkritik – perfekt att använda i undervisning, studiecirklar, gruppdiskussioner eller som affisch i klassrum och bibliotek.
Ställ dessa frågor varje gång du möter ny information – oavsett om den kommer från en webbplats, ett AI-verktyg, sociala medier eller en video:
Finns det namn på författare, organisation eller utgivare?
Är det en känd och trovärdig avsändare (myndighet, tidning, universitet)?
Går det att kontakta källan?
Vill källan informera, påverka, sälja eller underhålla?
Finns det åsikter eller värderingar som färgar innehållet?
Verkar det finnas en dold agenda?
Finns ett datum?
Är informationen fortfarande aktuell?
Har något viktigt hänt sedan dess?
Har artikeln hänvisningar till forskning eller andra källor?
Går det att kontrollera fakta någon annanstans?
Har andra medier rapporterat samma sak?
Svar från AI är inte alltid korrekta – dubbelkolla i andra källor!
Fråga gärna AI: ”Var har du fått detta ifrån?”
Använd AI som hjälpmedel – inte sanningskälla.
Är rubriken sensationell eller provocerande?
Känns bilden för dramatisk, perfekt eller konstig?
Spelas det på rädsla, ilska eller starka känslor?
Källkritik handlar inte om att lita på allt eller misstro allt – utan att tänka efter före.